در سال 2023، نيروگاه‌هاي خورشیدی در روند رشد انرژی‌های تجدیدپذیر پيشرو هستند

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ژوئن 2023، رشد احداث نيروگاه‌هاي خورشیدی طی چند سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است، به طوري که در سال جاری منجر به افزایش ظرفیت‌های تجدیدپذیر جدید در سراسر جهان شده است. در سال گذشته، رشد نيروگاه‌هاي خورشیدی در جهان 220 گیگاوات بود که افزایش 35 درصدي را نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. توسعه در چین و اتحادیه اروپا (EU) بیش از 85% از رشد سالانه ظرفیت نيروگاه‌هاي خورشیدی را تشکیل می دهد. رشد سالانه تقریباً در تمام بازارهای اصلی سال گذشته به جز ایالات متحده افزایش یافت، زیرا این بازار به دلیل چالش های زنجیره تأمین و افزایش هزینه ها 15% کوچک شد.

مرجع: آژانس بین‌المللی انرژی

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی نشان می‌دهد که دو سوم کل ظرفیت انرژي های تجدیدپذیر سال آینده را نيروگاه‌هاي فتوولتائیک تشکیل می‌دهد اين روند در سال‌های آینده همچنان ادامه می‌يابد. در سال 2023، نيروگاه‌هاي فتوولتائیک منبع اصلی توسعه ظرفیت تجدیدپذیر جهانی باقی خواهد ماند و 65٪ از اين رشد به صورت پراكنده در كاربردهاي مسکونی و تجاری است. قیمت عمده فروشی و خرده فروشی برق در بسیاری از نقاط جهان به علت درگيري ها در اروپا افزایش يافت كه باعث جذاب تر سیستم های خورشیدی مقياس کوچک از نظر اقتصادی برای مشتریان مسکونی و تجاری شد. با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود رشد سالانه احداث نيروگاه‌هاي فتوولتائیک ادامه یابد و در سال 2024 به 310 گیگاوات برسد که نسبت به سال 2023 بیش از 7% افزایش يابد. كاهش قیمت ماژول‌ها، احداث بيشتر نيروگاه‌هاي پراكنده فتوولتائیک و فشار سیاسي بيشتر برای استقرار نيروگاه‌ها در مقیاس بزرگ باعث افزایش سالانه در همه بازارهای اصلی از جمله چین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و هند می‌شود.

مرجع: آژانس بین‌المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی افزایش ظرفیت‌ انرژي های تجدیدپذیر برای سال‌های 2023 و 2024 را در مقایسه با برآورد خود در دسامبر 2021 به میزان 38% افزایش داد و از 80 گیگاوات به حدود 120 گیگاوات افزایش یافت. در اتحادیه اروپا، سیستم‌های پراكنده در كاربردهاي مسکونی و تجاری 74% از افزایش پیش‌بینی را به خود اختصاص می‌دهند که بيشتر افزایش (82%) از شش بازار کلیدی آلمان، اسپانیا، هلند، فرانسه، ایتالیا و سوئد حاصل شد. به غیر از افزایش احداث نيروگاه هاي فتوولتائيك، انتظار می‌رود ظرفیت ساخت تجهيزات برای تمام بخش‌های نيروگاه خورشیدی تا سال 2024 به بیش از دو برابر و نزديك به 1000 گیگاوات با پيشرو بودن چین و افزایش تنوع عرضه در ایالات متحده، هند و اروپا برسد. سال گذشته، ظرفیت ساخت تجهيزات در جهان به بیش از 70% افزایش یافت و به تقریباً 450 گیگاوات رسید و چین بیش از 95% از تأسیسات جدید را در سراسر زنجیره تأمین به خود اختصاص داد. در هر دو سال 2023 و 2024، انتظار می رود ظرفیت جهانی ساخت تجهيزات خورشیدی دو برابر شود و چین ادعای بیش از 90% افزایش را خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *